lørdag den 26. januar 2013

Uhmm..Fastelavnsboller!

Lækre og nemme fastelavnsboller

Kan tanken om fastelavnsboller også få dit mundvand til at løbe..?
Personligt synes jeg det er synd og skam, at man som regel kun laver dem i tiden omkring fastelavn.
Har selv lige lavet en omgang og vil da dele opskriften på de rigtig  lækre og ret nemme fastelavnsboller med jer.


Fastelavnsboller (12-15 stk.)

Ingredienser:
50 gr. gær
3 dl. sødmælk
100 gr. margarine/smør
1 tsk. salt
1 spsk. sukker
ca. 500 gr. mel
1 æg til pensling
1 port. kagecreme 

(tip: kagecremen kan med fordel laves først, da dejen kun skal hæve 15 min. Desuden kan der nøjes med 4 dl. mælk i stedet for 5 dl., hvis det er Dr. Oetkers, så cremen bliver en smule tykkere)

Mælken lunes og gær røres ud i. Imens smeltes smør (bruger som regel bare mikro-ovnen til at lune mælk og smelte smør) og kommes i sammen med salt og sukker. Melen tilsættes.
Dejen æltes godt til den er blød og lækker. Herefter hæver den i 15 min. Dejen deles i 12-15 stk. hvorefter de rulles ud. Læg en klat kagecreme i midten og fold sammen.

Herefter hæver bollerne på plade i 25 min. Bollerne pensles med let sammenpisket æg og bages i forvarmet ovn på 200 grader i ca. 15-18 min. 

Afkøl, pynt og nyd!!
Det kan da ikke være nemmere! :o)

2 kommentarer:

  1. Åhr mumsi de ser super gode ud, meget mere end dem jeg bagte, mine blev en smule tørre at se på synes jeg :)

    SvarSlet
  2. Tørheden kommer tit af for meget mel i dejen. Men prøv bare igen - altid dejligt med en undskyldning for at bage (og ikke mindst nyde) fastelavnsboller ;-)

    SvarSlet